Blue Is The Warmest Colour

blues malam minggu
sebiru warna rambutmu
yang aku curi muse untuk
menulis satu lagi sajak biru

kau kata biru adalah
warna paling hangat;
aku setuju kerana setelah
melihat kamu, ia membuat aku
ingin menjadi seperti aiskrim mcd
yang berada di bawah langit cerah
sesuka hati meleleh ke pelbagai arah
aku bayangkan menjadi macam tu
bilamana kita berpegangan tangan
sambil berjalan keliling taman petang-petang
(kalau hari panas, lepak kafe pun ok)

warna biru, antara warna paling menghangatkan
maybe because when I hear the word 'blue'
I used imagined the feeling of winter and loneliness
or monsoon season; rainy days nak dekat waktu maghrib
are being replaced by blankets and snuggles and hot cocoa,
though milo's good too;
I know now the color blue is much more
than just a dye or a music genre
the choice of color, your hair
makes me want to be Scott Pilgrim
and hey, I don't mind fighting all your evil exes
so as long you rock that look good
oh babe, you just rocked my beat-soul, bad

aku nak duduk "waktu senja burung terbang"
sambil melihat rambut birumu itu
disimbahi keemasan petang
layan jazz layan blues layan sajak-sajak
that gives you warm and fuzzy feelings
dan waktu malam lepak mengopi
sambil curi-curi tengok kamu
cari muse dan lagi kata-kata
cuba memberitahu kenapa biru itu warna paling hangat

yang mungkin aku akan taip
atau tulis atas kertas,conteng tisu
tangan kalau semua tak ada;

blue is the warmest color
because when I look at you
it's enough that I feel toasty inside
with you being the reason I changed my playlist
from muddy waters to miles davis

- Jack



Jack Malik is a rising poet whose poetry consist of email drafts, facebook statuses and random tweets. He believes it is not about WHY you write but HOW you construct that path which calls you to write.

Comments

Popular posts from this blog

Swinging From Memory To Memory

This Is Malaysia

2020